MEH LAH KLIK...

Saturday, October 5, 2013

Diari Kaki Perempuan Yang Berlari

I like running, running is easy and cheap cardio. All u need is pair of leg and you want to run. So here I am going to share some err.. tips lah konon. Mind you, ini berdasarkan apa yang saya buat. Bukan tips pro..

Running tips atau tip tip berlari

1. Mula2 sebelum lari kalau anda overweight.. try to shed some kilos.. you can still do it semasa running. Sebab bila lari bodyweight semua akan pressure kaki dan lutut anda. Kalau overweight dan berlari, susah, kaki cepat sakit atau injured. So at least, try to kurangkan berat badan.

2. Berlari sekarang. Do it now. Jangan tunggu ahh nanti lah ada kawan. Kawan akan ajak anda lepak minum teh.. jarang akan join anda berlari.. sebab berlari penat, minum teh sedap. Masa juga masalah... kita semua bizi lah ada macam2.. just find your own time, kalau tiada masa siang, berlari pukul 4 pagi. Anything suit you.

3. Pair of good running shoes is good. Tak perlu kena ada jenama adidas nike puma... ada orang berlari barefoot still run juga.. tapi untuk protect supaya sole anda mulus dan kaki tidak cedera, pakai lah kasut. Any sport shoes is ok.. ada yang guna street sneakers, pun boleh. Kasut sekolah pun boleh. Kasut futsal pun boleh. Generally kasut sukan. just run. Kalau mau pakai kasut tumit tinggi nanti cedera.

4. Choose your running track yang ur comfort with.. ada suka lari dalam gym atas treadmill.. pun boleh. Saya suka running on road atau on track... lepas kerja.. around 5.00-6.00 pm. Ditempat kerja. I work in campus,  atas jalan atau atas track kompleks sukan.. lepas lari boleh back to my office, to change tshirt and solat. Mana2 yang sesuai untuk anda. Utamakan keselamatan.

5. Try stretch a bit sebelum lari.. jangan panaskan kaki sahaja.. stretch torso, bahu sikit... pinggang..

6. Bila lari.. pastikan kaki anda landed betul2 below your body.. kira straight... bukan didepan macam pelumba lari pecut.. bila kaki didepan itu akan menyebabkan bodyweight tidak disupport sepenuhnya oleh kaki... cepat penat.

7. Bila lari muka jangan tunduk tengok kaki.. kaki anda dibawah badan anda. bukan didepan.. Muka kepala pandang ke depan... look forward.

8. Tangan perlu untuk balance just place it selari dengan pinggang anda. Dan avoid lah memegang segala jenis botol air whatever... kadang2 saya pegang fon sebab mau track kelajuaan guna apps.

9. Belajar untuk berlari dengan "menggunakan" torso anda... your body as the core. bukan di kaki semata2.. ini susah sikit... me still belajar.

9. Jangan kisahkan sangat berapa laju anda berlari.. kita bukan bertanding. Do it atas kemampuan diri... belajar berlari lebih laju. Increase your running distance atau running time. Contoh hari ni lari 200m. Esok lari 250m.

10. Aim untuk keep fit. Bukan untuk bertanding whatever.. ini terpulang masing2.

11. Drink a lot of water.. a lot... a lot.. bukan saja masa berlari.. tapi masa anda tidak berlari.. biasa 2liter per day may be... ikut masing2

12. Cut down your carbo uptake.. try simple sugar yang lebih mudah dihadam body.. Me, I took more protein in my diet.. try to cut down nasi.. tapi ini kurang berkesan untuk kurangkan berat badan.. untuk badan saya lah.. cuma... bila lari tidak cepat sangat pancit. diet berbeza setiap orang begitu juga reaksi badan dengan diet... so find your own diet yang sesuai dengan anda.

13. Running ni cardio yang gila punya bosan pada satu tahap.. Tapi so far good to me.. i feel the acid lactic in my muscle and i feel endorphine and dopamine too. I fee high, penat and happy lepas lari. Cuba pelbagaikan lah aktiviti keep fit anda.. try cycle kah.. main bola a bit.. gym may be... ya.. selang selikan, dengan aktiviti fizikal lain. Me, I tried wall climbing.. ini buat aim nya sebulan sekali.. kadang2 kacau budak main futsal like 10 minit atau basketball.

14. Just run ok... forget about tiada kawan berlari.. tiada masa.. you want to keep fit you want to run just run... apa pun utamakan keselamatan anda lah juga.

Selamat berlari.. find your time untuk bergerak beraktiviti fizikal a bit.. bukan tujuan untuk bersukan dan menang medal.. sekadar.. well you feel good dapat bergerak gerak dengan lebih aktif.