MEH LAH KLIK...

Wednesday, September 15, 2010

Membebel pasal raya

ahh... apa mau post? malam tadi bukan main bergiga giga idea. Tapi biasalah idea bergiga ni timbul masa nak tidur. Aku rasa macam nak auto blogging straight from the hotak saja. Eh.. tak boleh bahaya. Auto blogging straight dari hotak akan membuatkan Encik Cobb senang nak pancing idea dari kepala hotak kita.

Raya... Raya.. How was my raya? Macam biasa... standard activities. Makan, salam2, compulsory minta maaf, potong bawang sampai tangan, betis, lengan, jari jemari cramp, berjimba2 dengan rakan taulan. Ada orang beli new Olympus PEN masa puasa, didnt tell me, so hukumannya, ambil gambar aku banyak2.

Yang standard tu standard cuma ada customize sikit2. How I wish I own a camera. Sebab masa raya pertama tu tidak ambil gambar with family. Aku suka ambil gambar masa festival season. Yes, the very lame family photos, yang duduk beratur, berdiri sama tinggi duduk sama rendah, pakai baju sama warna tu. Masa juga agak rushing masa raya pertama. Well standard lah juga my bapak yang always rushing here and there.

Nantilah beli kamera biasa2. Yang penting capture the moment. Ada lah juga snap2 2-3 gambar. Guna kamera bapak. Tu pun gambar the girls sahaja. Raya tiap2 tahun pun ada. Tiap2 tahun pun lain dari lain. Tujuan gambar, nak freezing the memory. Iya, ingatan bergambar ada dalam kepala hotak kita. Tapi just untuk kenang2an yang boleh dipegang, dilihat semula, (dan diupload ke dalam facebook).

Ok, aktiviti standard pergi kubur lepas sembahyang raya. Sudah beberapa tahun tidak pergi. Selalu pergi on last week of ramadhan. Memandangkan tahun ni aku tiada cuti sangat, maka tak lah pergi masa bulan puasa. Lagipun tahun ni raya pertama pada hari jumaat. Dulu aku ada dengar ustad dalam tv kata, kalau ziarah kubur pada hari jumaat tu dah kira sedekah. Tak tahu lah pulak. Tapi hari jumaat, baca surah yassin 2-3 round ok lah tu, perkara baik jugak.

Sons were unavailable this time. Kami all girls saja pergi 1 team. Bapak aku team lain, my adik driver was his driver. Sebab mereka nak pergi solat jumaat, so nak lekas dan cepat. The other sons.. like I said, were unavailable this time. Ok... biarkan di sana. The good thing tak pergi dengan boys, kakak aku lead baca doa n tahlil segala. Siap suruh jangan panjang sangat harakat mad asli tu. Dia nak abiskan baca yassin cepat2. Sebab pas tu dia yang baca tahlil and doa. Oleh kerana kami semua perempuan, senang lah. Aku aminkan sahaja. Kalau ada lelaki susah lah..lelaki lah kena lead the prayer, perempuan aminkan.

Kalau ikutkan kubur tu ada saja sepanjang tahun. dan ikutkan aku memang malas nak pergi. Tapi my mama asked us to come along, so I did it for her lah. Sort of. Sebab nak lepak baca yassin, dalam rumah, hari2 pun boleh buat. Sambil2 lawat kubur jumpa saudara mara yang happened to be melawat kubur juga. kira +1 untuk markah sosial di sana. walaupun di cemetery.

Open haus. My bapak's was backbreaking as usual. Pergh... panjang ni kalau mau eloberet. Aku kena buat separate entry untuk explain head to toe. Why I did what I did during bapak's open haus. Apa pun, kesian my mama. Penat.

Backbreaking open haus is like wedding. I. HATE. IT.

Kawan2 inner circle aku ada datang melawat. Thanks. Lepas kawan2 datang aku blah join mereka berjimba sambil beraya. Which was 2000 times infinity lebih menyeronokkan dari melayan tetamu yang datang ke rumah bapak aku. Half aku tak kenal siapa ntah. another half aku kena ambil masa figure it out, apa kaitan aku dengan mereka. Oh ya.. saudara sesama Islam.

Kira ok lah aku dah potong bawang halia segala, kacau kawah selama 2 malam tu dah ok lah bagi aku. To be fair, my actual tetamu those kawan jimba2 aku sahaja. Selebihnya, bukan jemputan aku.

Open haus ni perlu dipersonalkan. Tapi dah namanya open haus... ha. ha. personal apa dia? open open lah kan.

Esok cuti umum. Seronok cuti umum. Cuti lah selalu. Cuti means, balik cuti kerja kau setimbunan sampai ke pintu bilik.

No comments: