MEH LAH KLIK...

Wednesday, March 10, 2010

Nasi Beriyani Ayam Masak Merah Tomato

Aku sudah masuk kelab silat. Semalam ada upacara akad asas (atau seumpamanya) di masjid. Tak sangka sangat serius. Aku tak ingat bila kali terakhir aku bersumpah dengan nama Allah. And I am sure last night was the first time I took such oath in a mosque.

I am not a religious person. Aku rasa dalam setahun boleh bilang sebelah tangan kekerapan aku ke Masjid. Bersumpah dengan nama Allah itu komitmen besar.Tapi aku berdebar2 masa baca akad asas tu. Ok ada unsur ekzejeret disini. Memang lah without the akad asas, I am still obliged to not derhaka kepada ibu bapa, guru.

And most of all, sekarang aku dalam sumpah supaya tidak mencaci silat melayu yang lain. to be frank, aku sort of tercaci yang lain sebelum aku angkat sumpah tu. Rakan sepesilatan aku tanya apasal aku macam nak menangis lepas akad tu.

pergh.. kau, aku lepas bersumpah dengan nama Allah. Of course aku yang punya iman setebal kulit bawang ini akan berasa cuak. Aku tak berapa berani nak bersumpah dengan nama Allah. Besar tanggungjawabnya tu, itu komitmen atas nama Tuhan. Takut aku.

apa pun, setakat ini ok lah. tiada apa2 yang pelik. Cuma tok-tok guru kasi amalan basic supaya coordination tangan dan kaki menjadi cekap (kot?). Nanti dia kasi sikit tip untuk amalan rohani, berupa sepotong ayat doa.

Aku cuma pakai tshirt dan seluar kargo (iya lah kan nak bersilat). Tapi rupanya semalam lebih kepada upacara rohani. Orang lain semua pakai baju kurung, baju melayu, siap ada yang pakai tudung lip lap, ada yang pakai sampin bersongkok. Bila aku call senior silat (muda dari aku, ntah2 IC start dengan 90), dia kata ok. orang pakai sopan tu sebab buat dalam Masjid.

So aku pun selamba, salam tangan Tok Guru (berlapik kain hitam), duduk atas kain putih. Lalu lafaz akad asas. Dengan lafaz akad itu kini aku boleh join kelas silat.

.....

Kelmarin siang, aku bawa balik sebuah novel yang aku terjumpa tersorok di dalam almari berdebu di dalam makmal. Aku tahu siapa empunya novel, sebab ada tulis nama. Tapi aku tak tahu kenapa novel dia ada di lab aku. Sebab dia punya lah tiada kaitan denga lab aku, lab dia nun di tingkat atas.

Tajuk novel, The Chamber. Penulis, John Grisham. Syok. belum habis baca. Tapi so far, aku suka. Baru aku tahu dia ni juga yang tulis A Time to Kill. wayang dengan tajuk ini aku suka sangat. Sudah tengok beberapa kali. I think, I was crying each time. pasal perkauman, legal battle, etc. etc... satu lagi karya dia The Client, ini pun aku tengok movie dia. Tapi I like A Time to Kill more.

Rupanya John Grisham ni seorang peguam. Bila aku baca novel tu baru dapat gambaran kesusahan hidup seorang peguam rookie yang bergaji USD 5000 sebulan, dan betapa mizerabel sibuk nya senior associate yang berumur 65 tahun dan tertimbus di bawah legal document di pejabat sendiri. Yang rookie pula busting their own balls, working long hours, sleep on the desk.. etc etc..

Pendek kata nak jadi certified lawyer ni bukan walk in the park. (ingatan untuk diri sendiri).

Aku ni bukan berapa minat dengan fiksyen ni. Tapi kalau ngam cerita, on juga lah. Oleh kerana aku tengah sibuk nak habiskan The Chamber secepat mungkin, sebab nak pulang kepada tuan punya. Maka put on hold lah ada 2 buah buku tu. salah satu nya aku beli 3 tahun yang lalu. Al maklom lah buku ala ala sejarah. Perit otak nak digestnya.

Aku nak juga try pembacaan yang lebih ringan. So by chance, atau luckily, aku terjumpa novel The Chamber itu. Nasib lah baik.

.......

Aku sekarang juga kegatalan nak belajar kimia organik semula. Sebab macam nak window shopping tajuk2 research yang sesuai dengan phytochemistry, lagi pun ada kenalan yang sedang wrestle with all those toxic substances di lab masing2, so boleh juga minta pandangan dan diskas dengan mereka.

setakat nak extract secondary metabolite tu mesti dorang tahu punya. kan?

Tapi macam biasa bila kau nak belajar sesuatu yang baru secara akademik, kata defaultnya ialah, "Mesti Banyak Membaca".

Kimia organik? boleh lah kot, tapi cikgu kena hensem.

p/s: I dont refer my boyfriends with their initial, I am not that cute. I nicknamed them instead.
p/s 2: Tajuk post ialah menu lunch aku hari ini, sempena jamuan kecil jabatan. Farewell and Welcome kepada yang berkenaan.

No comments: