MEH LAH KLIK...

Tuesday, September 1, 2009

Poligini

aku benci filem dan lagu Madu 3. itu lah bunyi status FB aku pada hari ini. kenapa aku benci filem dan lagu Madu 3?

sebab, filem itu memberikan gambaran bahawa perlakuan poligini adalah sesuatu humor. aku beranggap perkara poligini tu sesuatu serius dan penuh tanggungjawab. mungkin ada antara lain mengatakan filem itu sekadar hiburan. ya, tapi, jika filem-filem arwah Yasmin Ahmad dikritik kerana lain dari yang lain, kenapa pula filem mempersenda sunnah itu perlu ditayang ulang untuk tontonan umum?.

kalau mahu juga hiburan yang menjadikan poligini sebagai tema, bolehlah menonton Berbagi Suami. mungkin juga Ayat-ayat cinta, kedua-duanya filem indonesia.

i always consider marriage is something sacred and needs to be honoured. if a man, as leader of the family, the caliph, starts treating his wife/wives as trophies of his accomplishment, i dont think he achieves anything.

p/s: aku belum pernah menonton Bebagi Suami dan Ayat-ayat cinta dari mula sampai habis.

No comments: