MEH LAH KLIK...

Wednesday, April 15, 2009

Ambiguity

button font masih belum muncul.

sekarang ini tengah dengar lagu belas-mu (sambil baca wikipedia), dari Nikki dari blog mrmanager. terus suka.

ada seorang ini, aku baru tahu, dia pernah tulis 'from diversity to unity'. kalau ikutan aku ini jenis 'lumpers' bukan 'splitters'. tapi bukan boleh apply untuk semua. bila harus split, maka split it is.

why lumper? sebab lebih senang. kenal 1 kumpulan sebagai satu nama. tapi boleh masukkan ke dalam infraspecific. (walaupun aku selalu hiraukan status infraspecific tapi aku tak nafi itu infraspecific).

species Abra cadabra mungkin ada varieti A. cadabra var. cadabra, A. cadabra var. sabahensis, A. cadabra var. sarawakensis, A. cadabra var. malayense. most of the time aku cuma kenali A. cadabra sebagai A. cadabra, var. itu aku tak nafi, tapi dipertimbangkan kemudian. asalkan A. cadabra, aku anggap 1 kumpulan, tapi tidak tolak bahawa mereka ada ciri masing2 yang lebih teliti.

ada orang lain jenis splitter. dia tak nampak A. cadabra sebagai A. cadabra yang aku nampak. tapi sebagai A. cadabra, A. sabahensis, A. sarawakensis, A. malayense. disagreement. terpulang kepada pertimbangan masing2.

tak kisah aku anggap dia A. cadabra var. malayense atau kau anggap dia A. malayense. in the end dia tetap dari ras Abra.

between lumper dan splitter, sukar mahu tentu siapa benar atau salah. selalu siapa yang lebih banyak pengikut, dia lebih diterima, at the same time in senso stricto mungkin, lumper juga tidak boleh dikatakan salah.

begitu juga dengan istilah spesies. apa maksud spesies? lain orang lain yang dia terima. lain2 lah. one terminology which suppose to unite us, now is using to divide us, farther. sudah contra from diversity to unity. aku lebih suka takrifkan species mengikut sense. in what sense?

macam juga apa maksud melayu? malay? lebih ramai suka ikut bergelumang dalam semantics jumble. aku? simple, kau melayu, kau melayu, kau bukan, kau bukan, kalau kau nak kata kau separuh2 maka kau separuh2. rule nya tetap sama, kau tiada silap, tapi bergantung berapa orang iktiraf kau punya claim.

dengan kata begitu jangan tinggalkan pendapat majoriti dan persepsi. which can be very vary.

begitu juga dengan demokrasi. for the sake of democracy, sanggup kah kau justify peluru tentera amerika yang tembak orang kampung, termasuk wanita dan bayi, tahu pasal may lai? gruesome?. i know.

for the sake of democracy. in what sense??. kalau ideology selain dari demokrasi itu, boleh elakkan peristiwa seperti may lai.. maka... biar lah ideology itu disitu.

aku sokong demokrasi yang ke arah kemantapan, (democracy toward stability),sensu stricto. freedom of expression mungkin juga demokrasi, sensu lato. tapi jika bukan ke arah kemantapan? apa lah guna demokrasi. sekadar self satisfaction siapa punya teks lebih ramai pembaca? atau ceramah lebih ramai pendengar?

masih juga aku tidak lupa kehendak majoriti dan persepsi.

Parti Lenin tumbang selepas ~60 tahun, Kuomintang Taiwan kalah selepas ~50 tahun, soviet union yang ada sejarah panjang dan lebar dan kawasan yang luas pun berpecah. beberapa monarki di eropah, pemerintahan dinasti di china. tiada apa yang kekal bukan.... it is time to go. than it is time to go. apa pun enjoy the falling the landing will be softer.

badak sumbu akan eventually pupus. dodo sudah pupus. dinosour sudah pupus. if it is their time to go extinct... extinct lah kan... tak kisah lah apa sebab. kalau belum masa, belum lah. kita boleh kata manusia lah penyebab utama dodo pupus, can we say human caused extinction of dinosour?

saya tidak boleh salah kan majoriti kelantan pilih PAS. dan saya expect, orang lain pun tidak poleh salahkan majoriti sabahan pilih BN. bukan semua orang kelantan pilih PAS, dan bukan semua orang sabah pilih BN. cuma majority rules... dan persepsi, asal kelantan tu pas, asal sabah tu bn. persepsi sahaja.

kalau ada orang sabah mahu jadi ahli pas. dan pas terima orang sabah ni sebagai ahli. itu terpulang kepada kehendak siapa yang mahu jadi ahli, dan kumpulan penerima. boleh kah saya kata orang sabah yang jadi ahli pas less sabahan? biar lah dia jadi ahli pas, dia tetap orang sabah. pilihan dia mahu belong to which group is personal capacity. same thing apply to umno. walaupun mungkin ada orang akan marah.. so on... tapi terhenti kah penerimaan kumpulan itu dengan ahli baru mereka?

tak kisah lah mereka tu pas atau bn atau pkr, tapi saya pandang mereka sebagai malaysia. saya jadi more malaysian tidak semesti saya jadi less sabahan, saya jadi more sabahan tidak semesti saya jadi less malaysian. walaupun i said before, i love malaysia, but i love sabah more.

as for PTI, saya pun tidak suka. and seems like this issue is poorly handled. kita tidak boleh jadi Hitler. tidak boleh jadi amerika juga. masalah itu memang ada. parotting this problem pun tidak kasi selesai masalah. ada cadangan untuk selesaikan masalah ini?? saya tiada.

lain2 hal.. nanti lah. hari ini teks panjang dan mengarut, sebab saya mahu bercuti sambil mengarut.

p/s: politic huh?? boleh kah proceed to the next chapter?

No comments: