MEH LAH KLIK...

Tuesday, March 10, 2009

Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris

penat sudah beransur kebah, cuma ada sedikit kesan2 gigitan serangga yang masih di garu-garu.

bila keluar dari hutan keadaan malaysia masih sama dengan sebelum masuk. semua tengah sibuk sepak terajang sesama sendiri tengok ego siapa lebih besar. aku pun nak menyelit juga cerita pasal isu bahasa.

tak kisah lah nak ajar sains dan matematik itu dalam bahasa inggeris atau bahasa melayu, yang penting buat satu keputusan jitu, dan amalkan. ini ramai sangat yang memandai, yang orang politik tu memang sama bongok... dalam fikiran dia bukan nak pentingkan perjuangan bahasa. tapi nak jaga kepentingan politik.

apa salahnya kalau kita perkasakan kedua2 bahasa inggeris dan bahasa melayu? yang pejuang bahasa melayu jangan pula sangka yang penggunaan bahasa inggeris tu membunuh bahasa melayu, yang berbahasa inggeris pula jangan lah asyik nak guna bahasa inggeris sampai tak tahu bahasa melayu.

bahasa melayu ialah bahasa penyatuan kepada orang malaysia.

sebut pasal orang malaysia, baru-baru ini aku berkesempatan bergaul dengan pelajar cina, ini cina malaysia bukan cina taiwan atau hong kong. aku dapati bahasa melayu mereka sangat teruk. sepeti seorang pelajar cina bernama suet yin. beliau dan rakan-rakan tak boleh berbahasa melayu dengan baik.

oppss... belum habis cerita lagi... sudah lah bahasa melayu suet yin dan rakan-rakannya sangat teruk, bahasa inggeris mereka pun bukan lah bagus sangat. terkial-kial juga suet yin dan rakan-rakan sebangsa beliau.

habis tu inggeris pun bodoh, nak cakap bahasa melayu pun tak pandai. sudahnya dia cakap bahasa cina. sampaikan perbincangan kumpulan bila aku sebagai demonstrator lapangan pun mereka bercakap cina. dah rasa macam hong kong, shanghai, taipei pula aku rasa. sedangkan ini malaysia. nak mengumpat aku pun dalam bahasa cina. wei... pengecut pemakan babi saja nak umpat macam tu... itu namanya penyakit sial berketurunan. (ya, aku kini bersikap perkauman, dan mengguna pakai konsep melawan perkauman dengan perkauman-balas).

DAP sebuah parti cina yang rasis, sibuk nak sama rata, seorang adun di johor pula tuduh terdapat dasar apartheid. bagi DAP, adun johor tersebut, dan semua persatuan cina dan NGO, ada baiknya kamu lihat anak-anak kamu itu. macam mana nak dilaksanakan konsep bahasa malaysia, kalau anak-anak cina itu tak tahu pun nak bercakap bahasa kebangsaan dengan betul.

biasiswa nak sama rata, tanah dia nak juga, itu dan ini nak juga sama rata, pendek kata semua hak keistimewaan bumiputera dia nak. tapi tengok lah anak cina di malaysia, lebih hongkong dari malaysia. lebih cina dari beijing. lepas tu nak minta semua hak sama rata... sedangkan mereka ini bersikap kurang malaysia (less malaysian). dari segi bahasa, asyik nak cakap cina sepanjang masa. nak cakap inggeris macam bodoh, cakap bahasa kebangsaan pun macam entah apa2. ini lah yang nak hak sama rata tu??? lupakan... baiki dulu penguasaan bahasa kebangsaan kau tu...

yang baik nya ada pula kaum bumiputra yang terlampau baik (dan alpa) yang menjustifikasi segala tindak tanduk suet yin dan rakan2 nya. kononnya mereka ini faham inggeris, boleh berbahasa inggeris lebih baik dari orang melayu. pendek kata semua itu adalah karut.

suet yin rajin? itu mitos. aku duduk bersama mereka untuk mengulang kaji pelajaran, mereka main-main. suet yin dan rakan-rakan hanya tahu mengampu dan menipu, tiada intipati ilmu yang mereka serap. mereka tiada keikhlasan. jangan pula kita tertipu dengan topeng suet yin ini. mereka bukan rajin mereka ini pemalas, tapi mereka ada satu sikap pendorong iaitu sikap kuat mengampu. sanggup buat apa saja dan bercakap bohong semata-mata nak mengampu. kebodohan dan kesombongan suet yin terserlah (dalam konteks ilmu, bukan konteks, gred A atau pointer semester).

yang membangga sangat konon boleh cakap bahasa inggeris tu, tolong lah cepat-cepat sedar diri. ya tinggal dinegara orang putih mungkin satu kelebihan untuk anda mengasah kemahiran bahasa inggeris. tapi ingat, ada orang yang seumur hidup sekolah di malaysia yang boleh berbahasa inggeris lebih baik dari orang pernah sekolah di england. ini adalah kisah sebenar.

tak perlu nak menghina, oh inggeris pelajar melayu broken, inggeris si anu tu broken, my english is perfectly heaven... (kononnya) tolong cepat-cepat sedar diri. apasal tak dipersoalkan bahasa melayu suet yin yang patah riuk tu? dia orang malaysia, sekolah di malaysia, pinjam ptptn malaysia (bukan hongkong bukan taiwan), kenapa tak boleh berbahasa malaysia? lepas tu mengada-ngada nak kesamarataan seperti bumiputra. aku rasis sebab mereka rasis. aku tiada beza dengan mereka dari segi sikap perkauman. tapi aku nak juga isytihar aku lebih malaysia dari golongan seperti suet yin.

ini Malaysia. jangan malu untuk menggunakan bahasa melayu. tingkatkan penguasaan bahasa inggeris. pelihara bahasa melayu. setiap orang malaysia mesti boleh berbahasa melayu. itu lah yang menyatukan kita sebagai orang malaysia. bahasa melayu lah bahasa malaysia.

suet yin cuma boleh bercakap cina. itu saja. dan jangan pula ada yang jadi tolol menjadi tukang sorak berperisai nak menjustifikasi kelakuan suet yin ini.

sudah jangan main wayang. guna bahasa kebangsaan sebanyak mungkin, dan juga pertingkatkan penguasaan bahasa asing. kepada golongan seperti Theresa Kok, tulisan jawi ialah bahasa melayu atau bahasa kebangsaan, bukan bahasa arab. bahasa melayu adalah bahasa kebangsaan.

kepada pelajar UMS, sila gunakan bahasa melayu dan bahasa inggeris sahaja ketika dalam pembelajaran dan aktiviti kampus. bahasa ibunda (termasuk mandarin) kamu boleh digunakan ketika waktu kurang formal seperti semasa bersama keluarga atau aktiviti lain.

No comments: