MEH LAH KLIK...

Wednesday, October 8, 2008

sesekali teringat lagi...

gambar atas tu lencana sekolah dulu. banyak kenangan juga.

tym aku matrik n ukm. especially matrik ramai ingat aku bekas sbp or ex tajaan YS. tapi bukan. aku bekas murid sekolah harian biasa. naik van hari2 pergi sekolah.

dulu tym skolah waktu aku form 1-2 aku ingat aku boley jadi engineer. ntah mana influence yang merasuk. may be 'engineer' sound pretty cool. tak sedar diri tym tu aku tak pandai math.

form 2-3, dek kerana aku terjumpa buku rujukan belajar cepat bersaiz kecil (separuh A4 lebih kurang) aku terus suka dgn biologi. buku tu sebenarnya milik senior kaka aku yg tertinggal di asrama sekolah beliau. kaka cilok buku tu bawa balik. baik punya cilok lah ni. satu lagi baik punya cilok ialah buku atlas. tikamlidah lebih pakar dalam hal rembat merembat harta sekolah. buat kenangan katanya. walaupun tikamlidah tu berminat kpd muzik. mengikut sejarah awal beliau lebih suka membaca. cuma sekarang ni dah lebih suka menulis blog. beza antara cilokkan kaka n rembatan tikamlidah ialah kaka cilok barang tinggalan yg tak dituntut.

ok fokus. balik cerita aku n buku tu..

lepas belek buku tu aku sudah tiada long term shoot. aku shortened kan semua aku punya shoot. ada pro n con nya. pro lebih fokus. dan sgt sesuai utk aku yg lemah dalam multitasking. con ialah aku punya short term shoot tu exhausted. kira2 aku tak plan untuk masa akan datang. hasilnya aku kejap2 nak jadi waitress kenny rogers, kejap2 nak kerja kedai buku, kejap2 nak jadi cleaner, kejap2 nak jadi penonton tv pro, kejap2 nak jadi cikgu, kejap2 nak jadi penggurup matawang, nak jadi tokey social club pun pernah. sudahnya satu apa pun aku tak jadi.

lepas buku tu aku punya misi nak masuk kelas sains form 4. lantak lah sc 1 atau sc 2 yang penting aku belajar biologi n sejarah. kaka kata tym tu sejarah semua orang wajib belajar. biologi tu nak belajar mesti masuk kelas sc. satu yg aku terkilan ialah aku tidak belajar geografi selepas form 3.

then form 4-5. aku semput nak hadam segala mcm subjek sains kecuali biologi. but aku dah ada short term aku tym tu... iaitu masuk matrik. all eyes on matrik college la kiranya. Alhamdullilah aku dapat masuk n abis belajar di matrik. tym matrik tu bumpy ride sikit. aku terkial2 mo tentukan next short term shoot. then nak belajar biology. thats it thats all. then next stop... ukm. masuk ukm shoot bertambah pendek. aku nak abiskan semester by semester dgn 3 pointer. itu saja. graduated. anak panah masih ada target yg tak tau dimana. but aku selalu ingat around my finalyear aku selalu nak pergi labuan balik. yep the island i used to hate. aku nak buat ehem ehem of labuan ... (tak bley reveal kat sini semua ya).

tapi so far blom dapat lagi sebab aku tgh buat ehem ehem kat tempat lain di negeri sabah. Insya Allah kalau ada rezeki dapat lah buat ehem ehem of labuan. sekarang ni betul2 short term shoot ni dah tinggal balance hujung2 dah. aku pun tak suka print resume banyak2. lagipun semua kerjaya yg aku nak tikamlidah kata tak sesuai. sbb tu aku plan nak beli emas banyak2 menggunakan duit orang kampung. harga emas walaupun turun-naik tapi dia tak lah jatuh menjunam. (thanks Tun).


..........................................................................................................................................................................

dulu sekolah aku lama tu ramai cikgu kawin murid. tak lah semua tapi mengikut ratio memang lah kes menular pada satu ketika. cikgu lelaki. pelajar perempuan.

ada yang bercinta as early as murid tu form 4. tengok tu guru ni tau lah jawatan 41 tak kan budak bawah umur kau nak rembat. nasib baik kat kampung aku tu just orang kampung yang cool. kalau di neu york kah di mana2 lah... kan dah kena cop cikgu tu pedophile. tak ada lah pedophile sgt sbb dah kira besar juga perempuan tu (reached puberty status).

if dorang start bercinta secara declare after murid abis sekolah. itu ok. tapi budak pakai uniform sekolah kau hangkut naik kancil cermin tinted. bukan saja unethical malahan kau pun jadi mangsa kutukkan kerana buat perkara salah. nasib baik sudah berlentok2 tu kawin.

ibubapa murid pun dah approve. maka kawin lah mereka. ya la kerja cikgu tetap jawatan 41. ada pencen lagi gaji ok. boleh beli avanza, boleh beli waja, beli n77 n80, bayar sewa kuartes, pergi kk, beli itu dan ini. murid permpuan pun tak payah buat pinjaman ptptn tak macam anak orng lain

aku tak kisah sgt yang tu. nama pun jodoh kan... tapi aku nak cambah sikit pemikiran feminist. bila murid tu tak abis skolah dia dah plan nak kawin. maka agak tipis lah peluangnya utk ke higher education. ya masalah pengangguran selepas bergraduasi ni bagai algabloom dalam tasik tercemar dengan baja. tapi yg jadi ukuran ialah nilai pendidikan. nilai pelajaran. ilmu. ramai yang lupa hal ini. kerja tak kerja itu rezeki. tapi nilai pelajaran nilai ilmu tu penting. sama penting atau lebih penting dari duit gaji. kau nampak tak tindakkan cikgu bercinta dgn murid tu menutup peluang murid untuk belajar lebih tinggi.

berkeluarga juga perkara yang baik. jodoh adalah satu ketentuan. itu diterima. jika kes ini cuma 1 pasangan aku kira itu adalah kes terpencil. tapi sudah berpasang2an. maka aku kira cikgu2 seumpama ini menjadikan sekolah sebagai hunting ground utk mencari isteri. ya hunting ground yg penuh dgn budak bawah umur. adalah penting untuk cikgu yang sedemikian dipindahkan ke sekolah lain setiap 6 bulan sekali. suruh dia jgn ada kontek dgn murid. paksa jaga buku teks sekolah. jaga stor sukan. cetak kertas exam. entrydata. beli alat makmal. bagi makan ikan. taip surat pekeliling. kerana bagai ada satu pemikiran 'jika si anu boleh kawin dgn muridnya kenapa tidak aku. ya lah aku pun gaji pangkat pun sama dgn si anu. kancil aku pun cermin tinted juga.'

sambil menyelam sambil minum air. sambil mengajar sambil screening calon isteri. korang nampak tak betapa shallow cikgu macam ni. be professional. no wonder lah sekolah lama aku tu darjah ketidakjayaan agak memberangsangkan. sekiranya cikgu sedemikian masih berlegar dikawasan sekolah. pohon hapuskan saja. mcm makhluk perosak peluang menuntut ilmu pelajaran pun ada aku rasa.

nampak tak kenapa aku longgokan blame game ni kat cikgu2 tu? sebab cikgu2 tu adult murid2 tu minor. adult sepatutnya ada judgement yg lebih baik berbanding murid2. sebab tu yg adult jd cikgu yg minor jd murid. murid pun jgn jd bodo sgt. mentang2 cikgu tu pakai kancil cermin tinted henpon mahal. kau pun terbuai dengan sms tiap2 malam. last2 jadi dats it dats all. kau jadi orang rumah cikgu tu (bagus lah juga). tapi kau tak ke mana. means dari segi pendidikan. at least kalau kau pergi belajar dulu. ada juga achievement kau selain dari score 1 cikgu yang mampu beli avanza walaupun dia pakai kancil cermin tinted jd tuan rumah kau.(tu pun kalau kau tak tinggal dgn ibu bapa after kawin, kalu tumpang kat rumah mentua???)

dah diamanahkan jadi cikgu. teacher teach. the rest colour of life buat lepas abis connection korang dengan sekolah. jodoh itu ketentuan. akalfikiran dianugerahkan untuk digunakan. lu fikir lah sendiri.

No comments: